Plan van aanpak

Plan van Aanpak WIA

Het Plan van Aanpak wordt gebruikt bij het re-integratietraject tijdens ziekte van een werknemer in loondienst. Met de Probleemanalyse die is opgesteld door de Bedrijfsarts, maken werkgever en werknemer samen een Plan van Aanpak voor de re-integratie in de achtste ziekteweek. 

Het Plan van Aanpak is een vast onderdeel van het Re-integratie verslag bij ziekte en volgt uit de Wet Verbetering Poortwachter. Mocht een werknemer 2 jaar ziek zijn, dan dient dit document ook ingestuurd te worden naar het UWV. Het is daarom van belang dat dit document tijdig wordt opgesteld om een loonsanctie vanuit het UWV te voorkomen. 

Wat leg je vast in een Plan van Aanpak?
In het Plan van Aanpak leg je de afspraken vast over het doel van de re-integratie en hoe je werknemer dit doel het beste kan bereiken. Je legt onder andere vast welke functie-/ taakmogelijkheden er zijn en neemt het advies van de Bedrijfsarts hierin mee.  Het Plan van Aanpak moet worden ondertekend door werkgever en werknemer en wordt opgenomen in he Re-integratieverslag. Een standaard formulier dat je kunt gebruiken vind je op de website van het UWV.

Bijstellen Plan van Aanpak
Het Plan van Aanpak kan na verloop van tijd om aanpassingen vragen. Het kan voorkomen dat de belastbaarheid van de werknemer verslechterd en de gemaakte afspraken en doelen moeten wijzigen. Frequent contact tussen werkgever en werknemer om de re-integratie afspraken te monitoren is daarom van groot belang. Leg deze afspraken ook altijd vast ter volledigheid van je Re-integratieverslag. 

Reactie plaatsen